Pomimo tego, że większość usług przeniosła się już jakiś czas temu do sieci, niektórzy z nas z różnych przyczyn nie mają konta internetowego, nie są więc też w stanie zrobić przelewu właśnie tą wirtualną drogą. Ponieważ papierowe przelewy powoli odchodzą do lamusa, nie każdy wie, jak powinno się je wypełniać, dlatego też warto jest tą wiedzę uzupełnić
• Ściśle ustalone zasady wypełniania druku
• Jak zbudowany jest druk przelewu bankowego?
• Z czego składa się formularz przelewu?/a>
• Druk bankowy należy wypełnić raz i dobrze
• Przelew bankowy nie jest trudny
Gdy nie posiadamy z jakiś przyczyn własnego konta, albo nie mamy jak z niego skorzystać wówczas możemy udać do swojego banku, z którego bezpośrednio zlecimy płatność na osobę lub firmę, której przesłać chcemy pieniądze lub do najbliższej poczty, gdzie bez większych problemów wypełnimy polecenie przelewu i przekażemy w ten sposób określoną kwotę w miejsce, gdzie powinna się ona znaleźć.
Ściśle ustalone zasady wypełniania druku
Sposób uzupełniania standardowej wersji formularza Polecenie przelewu/Wpłata gotówkowa regulowany jest według uchwał Walnego Zgromadzenia Związku Banków Polskich opracowanych przez Zespół ds. Standaryzacji Dokumentów Bankowych. Układ tego typu formularzy może być wprawdzie różny, ale zawiera on zazwyczaj te same pola, w których wpisać musimy konkretne informacje.
Jak zbudowany jest druk przelewu bankowego?
Taki dokument składa się na kilka bloków. Pierwszym z nich jest ten do identyfikacji odbiorcy, w którym wpisujemy jego pełne dane wraz z numerem rachunku oraz kwotą, jaką chcemy przelać, walutą i rodzajem płatności (w przypadku przelewu zaznaczamy P, a w przypadku wpłaty W). Drugi blok obejmuje pole zleceniodawcy, w którym wpisujemy numery jego rachunku w przypadku przelewu lub kwoty słownie w przypadku wpłaty oraz tytuł dokonywanej wpłaty. Ostatni blok to miejsce na potwierdzenie, zawierające pola takie jak data, podpis, pieczątka oraz doliczenie ewentualnej kwoty manipulacyjnej.
Z czego składa się formularz przelewu?
Formularz może składać się z czterech odcinków: dla banku zleceniodawcy, dla banku odbiorcy, dla odbiorcy oraz dla zleceniodawcy. Uzupełnić należy go czarnym lub granatowym kolorem, pamiętając, że w każdym jego wierszu mieści się maksimum 27 znaków i że wypełniając go ręcznie, przestrzegać należy podziału na kratki, przy czym jedna kratka przeznaczona jest na jeden znak. Jeżeli wypełniamy formularz komputerowo, podział na kratki nie jest wówczas wymagany. Z kolei w przypadku wpłaty gotówkowej, kwotę słownie wpisać należy ciągłym odręcznym pismem, nie zwracając uwagi na podział na kratki, uważając jednak, aby nie przekroczyć granic pola.
Druk bankowy należy wypełnić raz i dobrze
Po wypełnieniu formularza, nie mamy już możliwości nanosić na niego żadnych poprawek, nie należy również niczego skreślać, ponieważ wtedy uznawany jest on za nieważny. O ile ludzkie oko wychwyci takie zmiany, nie będzie to możliwe w przypadku czytników optycznych, które obecnie się stosuje.
Przelew bankowy nie jest trudny
Uzupełnianie tego typu druku nie jest wprawdzie trudnym zadaniem, warto jednak upewnić się, jak wykonać to poprawnie, a przepisując dane zleceniobiorcy oraz zleceniodawcy, pilnować, aby nie popełnić żadnego błędu, przez który przelew nie dojdzie tam gdzie powinien, co może przysporzyć nam niepotrzebnych kłopotów. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, o poradę zapytać możemy również panią, pracującą na poczcie, która z pewnością wyczerpująco wyjaśni nurtujące nas kwestie i poinstruuje, jak powinniśmy wypełnić formularz.