Jak zostać weganinem?

Listki na misce

Często pewnie zastanawiasz się czy weganizm to dieta jednego sezonu, moda, filozofia życia, a może dziwactwo? Jeśli kiedykolwiek myślałeś o tym by zostać weganinem, teraz, na wiosnę, jest na to dobry moment. Przeczytaj nasz poradnik i zobacz jak przejść na sposób życia wege.

Czym jest weganizm?

Weganizm jest stylem życia, który zakłada wyeliminowanie z diety (ale także z codziennego użytkowania) produktów zwierzęcych. Dotyczy to każdej dziedziny funkcjonowania: jedzenia, ubrań, środków kosmetycznych. Weganin wyznaje zasadę, że nie korzysta z niczego, co mogło być powodem śmierci lub cierpienia zwierząt.

Co jedzą weganie?

Powszechnie ludzie pochopnie osadzają wegan stwierdzeniami: „przecież oni jedzą tylko trawę”, a ono bywa bardzo mylące i błędnie klasyfikujące. Weganie na pewno nie jedzą mięsa, ciężkich, opartych na mięsie sosów, mleka, jaj, serów, jogurtów. W ich diecie dominują natomiast: owoce, warzywa, produkty zbożowe, orzechy, produkty roślinne, rośliny strączkowe. Weganie często sięgają także po zamienniki produktów niewegańskich takie jak tofu, mięso i wędliny sojowe, mleko sojowe oraz tempeh.

Koktajle warzywne

Czy przejście na weganizm jest łatwe?

Na pewno wymaga to zmiany dotychczasowego trybu życia, weganizm jest raczej ideologią, która zakłada pewne reguły. Jeśli jednak do tej pory lubiłeś jeść mięso, może to być dla Ciebie trudne, podobnie jak trudne (przynajmniej w początkowym okresie) może być poszukiwanie produktów, które nie mają pochodzenia odzwierzęcego. Tym, od czego koniecznie musisz zacząć, chcąc zostać weganinem, jest rozpoznanie potrzeb swojego organizmu, jego zapotrzebowania na różne składniki, które należy mu dostarczać po to, by zachował zdrowie i witalność. Możesz w celu przejścia na dietę wegańską skonsultować się z dietetykiem, poszukać też informacji w odpowiednich książkach.

Jak żyć w zdrowiu będąc weganinem?

Pewnie zapytasz: czy to w ogóle jest możliwe? Oczywiście! Jeśli zapamiętasz zasadę, że spożywanie zbilansowanej i, mimo wszystko, bogatej diety jest tutaj kluczem do zdrowia, na pewno dobrze ułożysz swój jadłospis. Wiedz, że Twój organizm chce, abyś dostarczał mu odpowiedniej ilości białka, żelaza, które występują w mięsie. Jedząc fasolę, tofu, zielone warzywa uzupełnisz niezbędne braki. Zamiast spożywać białe pieczywo, zacznij jeść pełnoziarniste, a żelaza szukaj także w cytrynach, wiśniach, truskawkach, winogronach i morelach. Dopełnienie i dodatek do potraw może stanowić zielona pietruszka i sezam.

Danie obiadowe

Co z kwestiami smakowymi przy stosowaniu diety wegańskiej?

Dieta wegańska wcale nie musi być monotonna i bez smaku. Błędem jest zaszufladkowanie się i poszukiwanie tylko i wyłącznie produktów przeznaczonych dla wegan i wegetarian. Takie podejście może zrujnować nie tylko portfel, ale także taka dieta może szybko przestać Ci smakować. Najlepiej poszukaj ciekawych przepisów, nowych smaków i połączeń składników. Lepiej kupować półprodukty i przygotowywać z nich dania w domu. Początki mogą zniechęcać do zostania weganinem, ale z czasem potrawy będą coraz smaczniejsze i mniej czasochłonne.

Jeśli pragniesz zostać weganinem, wiedz, że ideologia ta powinna objąć całe Twoje życie. Na pewno skłoni Cię ona do poszukiwania rozwiązań, które są niestereotypowe jak na przykład tworzenie nowych potraw, dawanie drugiego życia zużytym przedmiotom czy bardziej empatyczne podejście do istnienia. Weganizm zakłada przecież to, że żadne zwierzę i żywa istota nie zostały skrzywdzone przy powstawaniu jakiegoś produktu.