Jak gotować buraki? Pomysły na dania z buraków

buraki na desce

Buraki to jedne z najsmaczniejszych i najzdrowszych warzyw dostępnych w Polsce. Zawierają wiele cennych witamin i mikroelementów m.in.: witaminę A, witaminy z grupy B, witaminę C, żelazo, potas, magnez i cynk. Powinien jeść je każdy kto chce mieć zdrowe serce, uniknąć nowotworów i anemii oraz odkwasić organizm. Chcesz przyrządzić buraki, ale nie wiesz jak się za to zabrać? Przeczytaj nasz artykuł!

Jak przygotować buraki przed gotowaniem?

Zanim włożysz te piękne, bordowe warzywa do garnka musisz je odpowiednio przygotować. Dokładnie opłucz je pod zimną wodą i wyszoruj z ziemi, którą są oblepione. Następnie odetnij ich korzonki. Tak przygotowane włóż do garnka, w którym zamierzasz je gotować. Pamiętaj, aby nie obierać ich ze skórki! Dzięki temu zachowają one swoją barwę i cenne mikroelementy.

buraki

Jak gotować buraki?

Buraki należy gotować w małej ilości wody. Pamiętaj o tym, aby warzywa włożyć do zimnej wody! Dzięki temu nie stracą koloru. Czas gotowania należy dostosować do wielkości warzywa. Na małe okazy wystarczy godzina przy średnich potrzebne jest ok 1,5 h, z kolei duże do 2 godzin. Czas liczysz od momentu zagotowania się wody.

Buraki gotuj pod przykryciem. Dzięki temu ugotują się szybciej i nie stracą zawartych w nich witamin. Aby sprawdzić, czy są już gotowe wbij w nie widelec. Jeśli wchodzi bez problemu śmiało możesz je wyjmować! Po ugotowaniu obierz buraki ze skórki i włóż je na chwilę do zimnej wody.

Jak przygotować sok z czerwonych buraków?

Przygotowanie tego pysznego i zdrowego napoju jest bardzo proste. Wystarczy, że dobrze wyszorujesz buraki. Następnie zetniesz lekko spód i wydrążysz środek. Teraz posyp je 2-3 łyżkami cukru i wstaw do piekarnika na około 20 minut. Wyjmij je i odstaw na około 3-4 godziny. W tym czasie ostygną i nagromadzi się w nich sok, który możesz odsączyć za pomocą łyżki.

sok z buraka

Jak zrobić ćwikłę?

Ten idealny dodatek do obiadu pojawia się w każdym polskim domu. Nie może go zabraknąć również i w twoim! Gotową ćwikłę możesz kupić w sklepie, ale po co wydawać pieniądze, skoro jej przygotowanie jest dziecinnie proste? Potrzebujesz jedynie 1-1,5 kg buraków, 10-15 dag chrzanu, 2 łyżek octu lub kwasku cytrynowego, trochę kminku oraz sól i cukier.

Wyszorowane buraki ugotuj do miękkości. Ugotowane zetrzyj na tarce o dużych oczkach. Chrzan oczyść, umyj, oskrob i zetrzyj na tarce. Połącz z burakami, a całość dopraw kminkiem, solą, cukrem i kwaskiem cytrynowym. I gotowe! Ćwikłę możesz przygotować w formie przetworów na zimę. W tym celu zapakuj przygotowaną potrawę do słoików, szczelnie zamknij i zapasteryzuj. Tak przygotowane możesz trzymać w piwnicy całą zimę.

ćwikła

Pieczone buraki – idealny dodatek do obiadu!

Szybki sposób na zdrową przekąskę. Można je jeść same lub podać jako warzywa do obiadu. Ich przygotowanie jest banalnie proste. Rozgrzej piekarnik do 190 stopni C. Warzywa dokładnie umyj i odkrój z nich końcówki. Następnie ułóż je na kawałkach folii aluminiowej i dokładnie je w nią zawiń. Folię przedtem natłuść oliwą lub masłem. Piecz około 45-60 minut, aż będą miękkie. Gotowe buraki pokrój na ćwiartki, obierz ze skórki i od razu podawaj. Smacznego!