Przyczyny depresji. Jak niedobór pokarmowy wpływa na nastrój?

Kobieta trzyma w dłoniach dojrzałe wiśnie

Lekarze rzadko patrzą na ludzki organizm holistycznie, u pacjentów z objawami depresji, najczęściej stosują leczenie farmakologiczne. Tymczasem depresja może być wynikiem niedoborów pewnych witamin i minerałów.

Jelita są często nazywane „drugim mózgiem”, dlatego chroniczny ich stan zapalny może prowadzić do obniżenia nastroju. Również wszelkiego rodzaju alergie, nietolerancje pokarmowe, styl życia, stres, nadmiar zażywanych leków mogą spowodować, że pojawi się depresja. Na pogorszenie nastroju może mieć wpływ wiele czynników.

Niedobory witaminy D

Badania przeprowadzone w 2006 roku potwierdziły, że istnieje związek między brakiem witaminy D a depresją. Witamina D redukuje stany zapalne i przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Witamina D – nazywana „witaminą słońca” jest potrzebna do tego, by uzupełnić niedobory słoneczne, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym.

Kobieta stoi na molo i wystawia sylwetkę do słońca

Zbyt mało cholesterolu

Cholesterol jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania mózgu. Wraz z wiekiem ludzie tracą komórki mózgowe i dlatego potrzebne jest więcej połączeń między neuronami. Oprócz choroby Alzheimera, zbyt mała ilość cholesterolu może być przyczyną depresji. Pozwala on także na syntezę witaminy D ze słońca, co nie dopuszcza do powstania jej niedoborów.

Brak witaminy B i B3 (niacyny)

Witaminę B należy przyjmować od 3-5 przy dziennie przy posiłkach. Szczególnie istotna dla zachowania zdrowia psychicznego jest witamina B3 -niacyna. U osób z zaburzeniami psychicznymi wykryto znaczne niedobory niacyny. Jedząc 3 gramy witaminy B3 dziennie ludzki organizm otrzymuje jej dawkę terapeutyczną.

Niedobór kwasu foliowego

Kwas foliowy przyczynia się do tworzenia neuroprzekaźników w mózgu takich jak dopamina, serotonina i adrenalina. Depresja jest tym głębsza im mniej kwasu foliowego w organizmie człowieka.

Braki minerałów

  • Magnez- jego niedobór prowadzi do uszkodzenia receptorów NMDA w mózgu, a to właśnie one odpowiadają za regulację nastroju.
  • Cynk- ma wpływ na regulację przekaźników nerwowych, poprawia także gospodarkę hormonalną. Jego niedobór może mieć związek z depresją w przypadku przewagi estrogenowej lub menopauzy.
  • Selen – jego brak może spowodować depresję poporodową, wpływa także na funkcjonowanie tarczycy (jej zła praca może nasilić depresję).

Papryka i brokuły na misce, obok pomidor i cytryna

Antyoksydanty

Brak antyoksydantów zmniejsza ochronę mózgu, dlatego warto spożywać pokarmy bogate w witaminy A, C, E, cysteinę, kwas liponowy czy glutation. Dieta bogata w antyoksydanty skutecznie zapobiega powstawaniu depresji i stanowi element jej leczenia.

Jednym z objawów w początkowej fazie depresji może być chroniczne zmęczenie. Odpowiednia suplementacja oraz dieta bogata w witaminy i mikroelementy zapobiegnie jej rozwojowi, a także pozwoli organizmowi na regenerację. U osób podatnych na infekcje również może rozwinąć się depresja, dlatego tak ważne jest, by przyjmowane pokarmy były zróżnicowane.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *