Co daje kreatyna?

Półnagi mężczyzna na siłowni

Kreatyna jest obecnie najczęściej używanym suplementem diety, przeznaczonym do budowy masy. Sięgają po nią szczególnie osoby trenujące na siłowni i chcące w miarę szybko i efektownie wyrzeźbić swoje ciało. Jako że uznawana jest za bezpieczny środek sięgają po nią zarówno zawodowi sportowcy, jak i amatorzy. Co daje kreatyna? Jak działa? Czy naprawdę jest bezpieczna?

Czym jest kreatyna?

Kreatyna jest kwasem, a dokładnie organicznym związkiem chemicznym, który jest tworzony w trakcie przemiany materii i znajduje się w mięśniach i ścięgnach. Wytwarzany jest głównie w wątrobie, nerkach i trzustce. W organizmie człowieka występuje w niewielkich ilościach. Kreatyna odpowiada za zwiększenie siły i gromadzenie znacznych ilości energii, a co za tym idzie, odpowiada również za możliwość wykonywania bardziej intensywnej pracy przez krótki okres.

Jak właściwie działa kreatyna? Co daje?

Przyjmowanie kreatyny znacznie zwiększa siłę i możliwości podejmowania znacznie intensywniejszego wysiłku. Jest również odpowiedzialna za szybszą odnowę mięśni między treningami. Większa siła i szybsza regeneracja sprawia, że jest możliwa także większa ilość wykonywanych ćwiczeń przy większym obciążeniu, a to także odpowiada za szybszy przyrost mięśni.

Dzięki związkom zawartym w kreatynie, zwiększa się również potencjał mięśni, przez większy dopływ wody do komórek. Odpowiada też za nawilżenie komórek, poprawę wytrzymałości oraz wydłużanie włókien mięśniowych.

Stopa i ręka mężczyzny dźwigający sztangę

Czy kreatyna ma jakieś skutki uboczne?

Jak każdy środek stymulujący wzrost i siłę jest oczywiste, że ma skutki uboczne. Kreatyna jest uważana za jeden z najbezpieczniejszych środków, jednak wielokrotnie w licznej literaturze naukowej były wymieniane dolegliwości, jakie mogą wystąpić. Mogą to być problemy żołądkowe, wahania nastrojów, skurcze mięśni, reakcje alergiczne, odwodnienie, biegunki, problemy z oddychaniem.

Mogą się także pojawić problemy z nerkami oraz przewodem żołądkowo-jelitowym. Wszystkie te skutki uboczne znajdują się jednak na marginesie i odsetek ludzi skarżących się na te dolegliwości nie jest duży. Istnieje możliwość podobnych reakcji, zwłaszcza po długotrwałym przyjmowaniu kreatyny, ale nie jest to regułą, a niektórzy naukowcy są zdania, że przyjmowanie kreatyny wpływa wręcz pozytywnie na organizm. Trzeba jednak pamiętać, by zażywać ją z głową.

Dla kogo jest kreatyna i jak ją przyjmować?

Kreatyna jest dostępna zarówno w formie tabletek, proszku, batonów, gum, w płynie i jako cukierki. Według badań najlepiej przyjmuje się proszek w postaci monohydratu kreatyny, który daje znacznie lepsze efekty, choć trzeba go przyjmować w większych ilościach. Trzeba pamiętać, żeby przy wyborze właściwego specyfiku kierować się jak najwyższą jakością produktu.

Co ważne, kreatyna powinna być przyjmowana w połączeniu z odpowiednim posiłkiem, jak również treningiem, bo tylko dzięki temu daje najlepsze rezultaty. Ponieważ kreatyna jest odpowiedzialna za zwiększanie masy mięśniowej oraz lepszej wydolności organizmu na wysiłek fizyczny, przeznaczona jest głównie na sportowców wyczynowych, jak i tych trenujących siłowo oraz sprinterów oraz kulturystów.